Egy teljes maximalizmussal installált rendszer sem működik túl sokáig megfelelő, a törvények és a gyártók által előírt karbantartások nélkül. Hosszútávon a gazdaságos működést is csak ennek figyelembevételével lehet garantálni.
A teljes rendszer működésének ellenőrzését rejti magában. A gyártóművi leírások, a törvények és egyéb rendelkezések (pl. a tűzjelző rendszerek esetében az OTSZ.) által meghatározott módon szükséges az elemeket vizsgálni. Központokat, direkt veszélyt jelző eszközöket minden karbantartás alkalmával, egyedi érzékelőket évente egy alkalommal szükséges vizsgálni. Elektromos kötéseket szemrevételezéssel, akkumulátorokat terheléses teszttel. Ilyenkor kerül sor az esetleges software frissítésekre, illetve szükséges oktatásokra.
Az ügyfelek alapvető elvárása, hogy a probléma bekövetkeztekor azonnal kapjanak segítséget. Az ügyeleti telefonszám igénybevétele, és az azon kapcsolt mérnök munkatárs a szerződéses feltételeknek megfelelően a nap 24 órájában nyújt telefonos segítséget, regisztrálja a hibabejelentést. Nyilvánvaló, hogy a szükséges kiszállások zökkenőmentes megoldásához a megfelelő ember és eszköz állományt akkor is rendelkezésre kell tartani, ha szerencsés esetben akár hónapokon keresztül semmi sem történik.
Alaptétel, hogy egy biztonsági rendszer hibáját a lehető legrövidebb időn belül meg kell szüntetni. A hibának megfelelően lehet azonnali (6 óra), napon belüli (24 óra) vagy 72 órás kiszállásról beszélni. Nyilvánvaló, hogy egy tűzjelző berendezés központjának tönkremenetele esetén az azonnali beavatkozás szükséges, hiszen a teljes működés, termelés leállását is eredményezheti. Egy behatolás jelző rendszer belső nyitásérzékelőjének meghibásodása esetén, ha az adott teret más eszköz is védi, elegendő lehet (ügyfél döntése alapján) a 72 órás reakció idő is. A hiba felderítése után, ha azt egy eszköz meghibásodása okozta, a berendezést ki kell cserélni. Ehhez szükséges egy, az azonnali cserét biztosító raktárkészlet. Ettől természetesen el lehet tekinteni, de ebben az esetben a megrendelő felvállalja annak a kockázatát, hogy egy, a már említett tűzjelző központ meghibásodás esetén a termelés akár hetekre is leállhat, amíg az eszközt javítják.Természetesen lehetőség van egy adhoc jellegű új eszköz vásárlására is, de ezt a megoldást hamar elveti mindenki, hiszen a meghibásodott és javítható terméket szinte lehetetlen értékesíteni.
Véleményünk szerint alapvető, hogy a "normális" meghibásodások esetén a karbantartó cég ne számlázhasson munkadíjat. Logikusan belátható, hogy ha a karbantartó cég nem számlázhat plusz munkadíjat, abban az esetben érdeke a karbantartást olyan precizitással elvégezni, hogy meghibásodás a lehető legkevesebb esetben forduljon elő. Kis túlzással élve, ellenkező esetben megéri "nulla" forintos karbantartást is kötni, ha minden héten egyszer meghibásodik a rendszer. Így lesz az olcsóból nagyon drága.
Ez az az eset amikor az eszközöket cserélni kell, és nem számít meghibásodásnak, tehát nem is garanciális. Melyek ezek az alkatrészek?
A SAFETREND VAGYONVÉDELEM legrégebben karbantartott rendszerét 1998 ban telepítette (PIONEER HIBRED), ott 12 év után került sor az optikai érzékelők részleges cseréjére, egy meglehetősen poros, olajos környezetben)
Természetesen egy felépített rendszernek a szerződésben foglalt ideig garanciális védelme van. Ennek megfelelően, ha ezen időn belül hibásodik meg valami, azt cserélni kell. Azonban a telepítő cégnek nincs kötelezettsége az azonnali csereeszköz rendelkezésre tartására, ezt külön kell egy szerződésben szabályozni. Szerződés nélkül a garancia hasonlatos egy számítógép meghibásodásához, a telepítő cég felméri a hibát, leszereli, elküldi szervizbe, megjavítják majd visszatelepíti.
Cégünk egy speciális, a Magyar piacon a vagyonvédelmi szakmában szinte egyedülálló szolgáltatást nyújt. Lényege hasonlatos a gépjárműveknél használatos kiterjesztett garancia logikájához. A berendezés átadása után létrejövő karbantartási szerződés a kezdetektől emelt összeget (nagyságrendileg évente a rendszer bekerülési költségének 2.5%a) tartalmaz, amelyből a cégünk finanszírozza a kitolt garanciális időt. Ez első szerződésnél 5 év, amely azonban a gyakorlatnak megfelelően kitolódik amíg, a szerződés érvényben van. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ezek az eszközök ugyanolyan alkatrészekből állnak, mint egy számítógép, ennek megfelelően élettartamuk karbantartás nélkül 2-3év, karbantartással 10-15 év.